Det er ikke verdens letteste sak å vite hvordan man hele tiden skal oppføre seg på kontoret, eller faktisk generelt i livet. Det kommer hele tiden nye “regler” som kompliserer det enda litt mer og som gjør det enda litt vanskeligere. Men, det betyr ikke at det er feil nødvendigvis altså, fordi hovedpoenget i alt dette er at alle skal føle seg komfortable på jobb og at de kan gjøre det de er betalt for. Det er klart det blir fort litt vanskeligere om man ikke føler seg bra ved siden av en kollega, eller til og med en sjef. Det er rett og slett uakseptabelt, og noe som må bli ordnet, eller i beste fall, forhindret helt.
Det er jo noe som folk alltid har visst om, eller erfart til og med, men det er klart at det er også noe som har blitt belyst enda mer siden metoo-skandalen startet. Det er ikke nødvendig å prate om akkurat det, fordi det er opplyst om det ganske mye gjennom nyhetene, og generelt gjennom hvordan prater om det. Det er dog også noe som har gjort hele forholdet mellom mennesker mer, profesjonelt, i mangel på et bedre ord. Det er ikke lenger slik at det som var “akseptabelt” før, er det nå. Det er naturligvis en svært god utvikling, men det er også noe som kan virke litt uklart for mange, akkurat hvor grensen går.
Det gjelder alle mennesker, fordi jobben er et sted hvor profesjonalitet skal dominere, og det skal være et fokus på å gjøre en god jobb. Det betyr at uansett hva et menneske har på seg, uansett hva slags kostyme en kvinne har på seg, så gir ikke det rett til en annen til å oppføre seg på en feilaktig måte. Og mange av oss, de fleste av oss, vet hva som menes med feil. Det å komplimentere noen er ikke noe problem i og for seg, men det avhenger alt på hva slags kontekst og situasjon det skjer i. For å ikke snakke om hvilke ord man faktisk bruker da, så klart.
Generelt så handler det jo om å være en god person, rett og slett, og det betyr ikke så mye hva slags kjønn man er, fordi det kan skje begge veier. Det er klart, det går dessverre mer i en retning, men slik har det alltid vært, og det er en stor utfordring. Fordi vi som mennesker ønsker at alle skal være komfortable der hvor de jobber, og det er svært viktig føler vi. Du må bare være snill, rett og slett, det finnes nok av muligheter til å være morsom på fritiden, slik at bare husk det, så går det nok bra skal du se.